Thursday 13 November 2014

OKU Teruk Dipukul Hanya Kerana Disyaki Mencuri

KOTA BHARU: Hati seorang ibu luluh dan sedih selepas anaknya dipukul oleh orang ramai kerana disyaki mencuri di kampung teluk di sini, malam Rabu.

Noraini Hassan, berkata beliau diberitahu kejadian itu pada pukul 10 malam oleh seorang jirannya dan terkejut kerana anaknya Mohd Shufri Mat Said yang mengalami kecacatan di bahagian kiri termasuk kaki dan tangan dipukul sehingga mendapatkan kecederaan serius.

Noraini berkata, beliau terkilan kerana anaknya hanya disyaki mencuri tetapi orang ramai terus memukul tanpa belah ehsan.

Beliau menjelaskan, sekiranya anaknya terbukti bersalah sepatutnya anaknya diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut dan bukannya mengambil tindakan tanpa mengikut undang-undang.

Beliau ditemui ketika membuat laporan polis berhubung kejadian berkenaan dan meminta pihak bertanggungjawab menjalankan siasatan terperinci serta mengambil tindakan terhadap mereka yang memukul anaknya.

Katanya sebagai orang Islam, orang kampung dan suspek sepatutnya tidak mengambil tindakan sendiri bahkan mereka perlu melihat dan mendapatkan bukti.

Katanya dengan kecacatan yang dialami anaknya, mustahil beliau boleh melakukan jenayah tersebut.

Sambil menitiskan air mata, ibu kepada lima orang anak ini merayu supaya orang ramai tidak melakukan perbuatan sama terhadap orang lain yang senasib dengannya.

Beliau menjelaskan, anaknya mengalami kecacatan kerana terlibat dalam satu kemalangan beberapa tahun lalu.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Kota Baharu, ACP Rohami Mat Isa ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan siasatan lanjut sedang dijalankan.

Kejadian memukul suspek yang didapati mencuri di Kelantan oleh orang ramai bukannya perkara baru.

Pada 5 Nov lepas, seorang remaja Tingkatan 3 di pukul dan dibogelkan di hadapan sebuah masjid kerana dipercayai ingin mencuri sebuah motosikal.

Mufti Kelantan Datuk Muhamad Shukri Muhamad turut menyelar tindakan kariah Masjid Pauh Lima, Binjai, yang bertindak membogelkan seorang pelajar tersebut.

Sebelum itu, seorang remaja belasan tahun juga dipukul dan dipaksa berjalan itik ke balai polis juga kerana kes yang sama.

Pada Disember 2010, dua suspek yang disyaki mencuri motosikal dibelasah hingga maut oleh penduduk kampung kerana mencuri motosikal. Sumber

0 comments:

Post a Comment