Friday 19 September 2014

Malaysia Lebih Teruk Dari Apartheid Afrika Selatan

“Ada ahli politik pencen mendakwa di Malaysia, keadaan lebih buruk dan teruk daripada zaman apartheid di Afrika Selatan”. sumber bekas Menteri dan Ahli Politik pencen.

Ini memang tak benar sama sekali. Apakah yang berlaku di Afrika Selatan semasa zaman apartheid? Antara yang berlaku adalah:

1. Kaum kulit hitam dilarang tinggal di kawasan sama dgn org putih
2. Kaum kulit hitam dilarang pergi ke pantai yang dikunjungi org putih
3. Kaum kulit hitam dilarang menggunakan bas yang digunakan org putih
4. Kaum kulit hitam dilarang mendapatkan rawatan di hospital yang digunakan org putih
5. Kaum kulit hitam dilarang bersekolah di sekolah org putih
6. Kaum kulit hitam dilarang belajar di university yang sama dgn org putih
7. Terdapat banyak papan tanda “white only (utk orang kulit putih saja)” di tempat awam, termasuklah perhentian bas, malah bangku di taman!
8. Kaum kulit hitam mendapat perkhidmatan yang lebih rendah kualiti berbanding org putih
9. Kaum kulit hitam dari negara asing dicegah daripada berhijrah ke afrika selatan
10. Kaum kulit hitam dilarang tinggal di kawasan Bandar. Jika mereka ingin tinggal di Bandar, mereka diwajibkan mempunyai pekerjaan di situ.
11. Dan sebagainya.

Ya, selepas membaca senarai di atas, sudah terang lagi bersuluh bahawa bangsa Melayu adalah bangsa yang amat bertolak ansur. Sudahlah kita memberi kerakyatan kepada bangsa asing, malah mereka bebas bergerak ke sana ke mari, bebas tinggal di mana jua, menikmati khidmat sama seperti yang dinikmati orang Melayu, tiada diskriminasi dari segi hospital yang boleh dikunjungi, bebas berniaga, bebas mencari pekerjaan di mana saja dan banyak lagi.

Malah, bangsa lain dibenarkan, bahkan mendapat bantuan kerajaan bagi menubuhkan sekolah jenis kebangsaan Cina dan India. Apa lagi yang mereka mahu? Orang Melayu mendapat sedikit hak istimewa sebagai balasan kepada memberi kerakyatan kepada kaum lain. Ini sudah pun dipersetujui sejak sebelum penubuhan Malaysia lagi. Jadi, apa yang nak dipertikaikan?

Orang Melayu tidak main khianat kerana hak istimewa orang Melayu memang sudah termaktub dan jelas tertulis dalam perlembagaan, susulan persetujuan semua kaum. Sebaliknya, kaum kaum lain mengkhianati orang Melayu dengan amalan amalan perkauman mereka. Kaum bukan Melayu konon menyeru ke arah persaingan secara sihat dan adil, tetapi hakikatnya, mereka sendiri tidak bersaing secara adil. Kehidupan mereka penuh dengan amalan amalan perkauman yang matlamatnya adalah bagi menjatuhkan orang Melayu.

Sekarang ni, ramai Melayu tak sedar diri yang menuduh bangsa sendiri sebagai racist dan Malaysia pula mengamalkan apartheid. Tak dinafikan memang ada segelintir orang Melayu yang bertindak keterlaluan, tetapi hakikatnya, bangsa cina dan india lebih racist daripada orang Melayu.

Malah di kalangan bangsa India, mereka mempunyai sistem kasta, hinggakan di India, orang kasta rendah diperhamba, malah dibunuh. Orang Cina pula memang dah terkenal dengan sikap racist mereka. Banyak perkara racist yang dilakukan orang mereka, termasuklah:

1. mengenakan syarat pandai berbahasa ibunda mereka untuk diambil bekerja,
2. memberi gaji berbeza kepada pekerja walau pangkat dan kelayakan sama,
3. membekalkan produk pada harga lebih murah kepada peniaga sejenis mereka berbanding dengan kaum lain,
4. mengkhaskan lot lot kurang berkualiti sebagai lot Bumiputera dalam projek perumahan
5. dan sebagainya.

Di atas hanyalah sebahagian daripada amalan amalan perkauman mereka. Di harapkan kita semua dapat sediakan senarai lengkap amalan amalan perkauman/racist mereka dan sebarkan kepada seluruh bangsa Melayu. Tujuannya bukanlah bagi menyemai konfrontasi dengan bangsa lain, tetapi adalah bagi tujuan menyedarkan orang Melayu agar sentiasa mempertahankan hak mereka dan memperbaiki bangsa mereka, khususnya dari segi agama, akhlak, ilmu, kebolehan, ekonomi dan sebagainya.

Usah dengki dan asyik mengumpat fitnah serta menyihirkan sesama sendiri, dan taksub pada artis. Pada masa sama, kita bekerjasama dengan bangsa lain bagi memajukan Malaysia.

Setiap hari, setiap anggota bangsa Melayu wajib memulakan hari mereka dengan bertanya, “OK, pada hari ini, apakah sumbanganku untuk agama Islam dan bangsa Melayu?” Ini soalan harian yang wajib buat kita semua, terutamanya para pemimpin Melayu. Kredit

0 comments:

Post a Comment